Gagasan
Koridor Raya Multimedia (MSC) telah menggalakkan penggunaan internet di
kalangan rakyat Malaysia. Walaupun kecapaian internet belum menyeluruh di
negara ini, tetapi teknologi ini telah digunakan di semua peringkat masyarakat,
termasuk golongan kanak-kanak.
Kanak-kanak
boleh mendapatkan banyak maklumat tentang negara, sistem pendidikan, budaya,
teknologi, pertanian dan geografi dengan melayari internet. Golongan kanak-
kanak masa lampau terpaksa menghabiskan masa yang lama di perpustakaan untuk
mendapatkan maklumat. Kadangkala maklumat yang dicari sukar didapati. Kini,
kanak-kanak mendapat semua maklumat yang diperlukan dengan hanya menekan butang
komputer. Dengan bantuan internet, kanak-kanak boleh mendapatkan bahan-bahan
pembelajaran yang dikehendaki secara mudah. Capaian kepada internet melibatkan
banyak elemen seperti media elektronik (e-mel), carian fail Archie, kumpulan
perbincangan dan perbualan (chatting). Internet juga membenarkan komunikasi
antara kanak-kanak di seluruh dunia. Penggunaan e-mel dengan perbualan menerusi
internet akan mendedahkan mereka kepada pelbagai sosiobudaya masyarakat dunia.
Justeru, mereka boleh bertukar-tukar maklumat budaya, sejarah dan geografi
antara rakan siber mereka.
Pertukaran
maklumat antara kanak-kanak boleh membantu proses pengembangan mental dan
psikologi mereka sepanjang proses tumbesaran. Internet memberi peluang kepada
kanak-kanak membuat analisis yang lebih mendalam ke atas subjek yang diminati.
Perpustakaanperpustakaan di seluruh dunia merupakan sumber kepada kanak-kanak
untuk pengkajian terhadap sesuatu subjek dalam pembelajaran mereka. Jika
maklumat yang dicari tidak terdapat di perpustakaan tempatan, maklumat ini
dapat diperoleh dan perpustakaan di luar negara.
Kanak-kanak
boleh didedahkan kepada internet dengan penyeliaan ibu bapa. Kanak-kanak
didedahkan kepada penggunaan e-mel untuk menghantar berita, maklumat dan foto
tentang pelbagai topik. Mereka berkongsi maklumat. Semakin matang pemikiran
mereka, kanak-kanak dibenarkan melanggan dan menyumbang buah fikiran kepada
kumpulan perbincangan bagi berkongsi berita dan pengalaman. Kanak-kanak yang
didedahkan kepada World Wide Web (www) dapat mencari maklumat yang dikehendaki.
Di
peringkat umur yang muda ini, kanak-kanak terdedah kepada pelbagai masalah
sosial seperti lepak, bohsia dan kegiatan di kelab-kelab malam dan disko.
Dengan adanya internet, kanak-kanak ini tidak akan keluar rumah. Mereka
menghabiskan masa melayari internet mencari maklumat ataupun membaca pelbagai
bahan menarik yang dipaparkan. Mereka dapat menyesuaikan minat seperti membina
enjin kapal terbang, kereta, motosikal dan kereta api sebagai hobi. Im bukan
sahaja mengisi masa lapang kanak-kanak, malahan meningkatkan kecerdasan otak.
Internet
juga dapat memainkan peranan sebagai pendidik atau `tutor’ siber yang berkesan.
Subjek seperti Matematik dan Sains boleh diajar kepada golongan kanak-kanak
dengan lebih berkesan. Bahan sains dan matematik yang ditambah dengan kesan multimedia
dapat menarik minat kanak-kanak untuk mengikuti program pembelajaran dan
seterusnya menanam minat. Kelebihan ini menandingi cara pembelajaran
konvensional. Selain itu, kanak-kanak yang tinggal di kawasan pedalaman pula
dapat dibimbing oleh tutor maya yang berupaya mempersembahkan suatu subjek
dengan cara yang paling menarik. Oleh itu, golongan kanak-kanak senang tertarik
dan ingatan mereka bertambah baik.
Kesimpulannya,
pembangunan sains dan teknologi komputer telah mendedahkan kanak-kanak kepada internet
yang membolehkan mereka menerima maklumat dan bertukar-tukar pendapat dengan
penduduk di seluruh pelosok dunia. Perkembangan ini telah menyebabkan dunia
menjadi semakin kecil dan interaksi antara individu menjadi semakin mudah.