Menyediakan contoh karangan Bahasa melayu, Pengajian Am, dan Sejarah yang merangkumi pelbagai topik bagi pelajar STPM, disertakan juga contoh karangan SPM, PT3 dan juga UPSR.

Kes jenayah oleh pendatang asing

Perangkaan tahun 2006 menunjukkan bilangan pendatang asing di negara ini sudah mencapai angka 1.85 juta orang. Kedatangan mereka banyak membantu pembangunan negara kita. Namun, yang dikesali ialah penglibatan mereka dalam kes jenayah seperti merompak, menculik, membunuh, merogol dan sebagainya.

Pelbagai sebab boleh dikaitkan dengan kejadian jenayah oleh pendatang asing ini. Antaranya ialah mereka telah ditipu dan tidak dibayar gaji oleh majikan. Hal ini menjadikan mereka marah dan menyimpan dendam kepada majikan. Kejadian pekerja asing menculik dan merogol anak majikannya baru-baru ini merupakan manifestasi daripada rasa marah mereka yang tidak terbendung. Mereka yang telah nekad ke sini pastinya kecewa dan sedih apabila ganjaran mereka dinafikan. Oleh itu, mereka berfikir wajar kiranya majikan berkenaan menerima balasan.

Selain itu, terdapat juga pendatang asing yang tidak mendapat kerja apabila datang ke sini. Oleh kerana menganggur, mereka tidak dapat memenuhi tuntutan dan kehendak diri seperti makan, minum, pakaian, tempat tinggal dan kenderaan. Mahu tidak mahu mereka perlu melakukan sesuatu untuk mendapatkan wang. Oleh itu, mereka mula berjinak-jinak dengan jenayah seperti merompak, membunuh, memeras ugut, menyeludup dan lain-lain lagi. Terlanjur sudah datang ke sini biarlah mereka beroleh sesuatu. Maka berleluasalah mereka dengan jenayah yang menyulitkan masyarakat dan negara.

Di samping itu, ramai pembantu rumah asing yang dianiayai oleh majikan mereka. Ada antaranya telah didera secara fizikal dan seksual, selain diugut dan diperlakukan seperti hamba. Dengan ins, akan timbul rasa benci mereka kepada majikan. Rasa benci ini akan bertambah subur apabila mereka bekerja dengan otak yang tidak jujur. Ekoran itu, mereka mula mengatur langkah untuk melarikan diri dan mengenakan majikan masing-masing. Ini termasuklah perbuatan mencuri wang dan barang kemas serta melarikan anak majikan mereka.



Selain sebab-sebab di atas, pendatang asing juga melakukan jenayah kerana mereka malas bekerja. Suasana pekerjaan yang memenatkan di tapak-tapak pembinaan di ladang-ladang menjadikan mereka serik dan mengalah. Ini ditambah pula dengan kadar upah mereka yang rendah berbanding pekerja tempatan. Namun, pada waktu yang sama mereka menjadi harapan untuk mengubah kemiskinan keluarga di kampung. Dari sinilah mereka mulai cuba mencari wang dengan jalan yang mudah. Antaranya dengan menjadi penyeludup barangan curi atau tanpa cukai di Selat Melaka, menjadi pembunuh upahan, perompak, penculik dan sebagainya.

Sebab terakhir yang menyebabkan pendatang asing melakukan jenayah adalah kerana mereka tidak berpendidikan dan kurang pegangan agama. Majoriti pendatang yang berhijrah ke negara ini mempunyai latar belakang sosioekonomi yang rendah. Di sini mereka bekerja sebagai buruh kasar, pembantu rumah, pencuci pejabat dan lain-lain Dengan taraf pelajaran yang rendah dan pegangan agama yang longgar, mereka mudah dipengaruhi oleh rakan-rakan. Cabaran hidup di kota mendorong mereka melakukan pelbagai gejala negatif. Ini termasuk menjadi pelayan, pelacur, perempuan simpanan, bapa ayam, perompak, pembunuh dan sebagainya.

Kesimpulannya, sumbangan pendatang asing terhadap pembangunan negara memang sukar kita nafikan. Namun, kegiatan jenayah yang dilakukan telah merisaukan dan menyusahkan masyarakat tempatan. Oleh sebab itu, pihak berkuasa perlu mengkaji semula syarat-syarat dan jumlah kemasukan pendatang asing ke negara ini