Menyediakan contoh karangan Bahasa melayu, Pengajian Am, dan Sejarah yang merangkumi pelbagai topik bagi pelajar STPM, disertakan juga contoh karangan SPM, PT3 dan juga UPSR.

Esei / Karangan Sambutan Hari Kemerdekaan 31 Ogos

Merdeka! Merdeka! Merdeka! Itulah laungan penuh semangat oleh Allahyarham Bapa Kemerdekaan kita sewaktu negara menikmati kebebasan daripada belenggu penjajah. Laungan yang sama akan terus berulang. Namun, kelihatankah lagi bauran perasaan sayu, insaf dan gembira seperti dulu? Atau kita sekadar tidur sebantal, tetapi dilamuni mimpi masing-masing?

Sambutan hari kemerdekaan pada 31 Ogos setiap tahun memang membawa makna yang besar kepada masyarakat dan negara. Sambutan ini memberi makna bahawa kita memiliki sebuah negara berdaulat. Usia kemerdekaan yang sudah mencapai 52 tahun ini tidak seharusnya melalaikan kita daripada mengingati negara. Sambutan ini diadakan agar rasa cinta akan negara di kalangan generasi baru dapat terus disemai Rasa cinta yang mendalam di kalangan rakyat akan menjanjikan negara terus mencapai kemajuan. Sebarang bibit perpecahan dan ancaman terhadap kestabilan negara akan dapat ditangkis.

Namun, sambutan hari kemerdekaan yang cuma sekali setahun itu begitu rapuh fungsinya dalam membina perasaan cinta akan negara. Usaha-usaha awal lagi berterusan pada semua peringkat usia perlu diadakan. Lantaran itulah, Yang Amat Berhormat Perdana Menteri mengesyorkan agar langkah membina semangat patriotik ini dimulakan di peringkat tadika lagi. Pengajaran mudah tentang negara, raja, pemimpin dan kemerdekaan, misalnya akan mampu membangkitkan rasa setia dan kasih mereka kepada negara. Bukankah ”melentur buluh itu mesti bermula daripada rebung”.


Selain itu, langkah menanamkan rasa kasih dan cinta akan negara juga boleh disemadikan melalui sekolah ataupun universiti. Guru berperanan membantu pelajar menghormati bendera Jalur Gemilang dan lagu Negaraku yang dinyanyikan sewaktu perhimpunan. Manakala mata pelajaran Pendidikan Moral, Pendidikan Agama Islam dan Sejarah pula mempunyai potensi besar dalam memupuk rasa cinta dan jihad demi negara. Di peringkat lebih tinggi, Pasukan Latihan Pegawai-pegawai Simpanan (PALAPES) boleh diperluas ke Institut Pendidikan Tinggi Swasta (IPTS) dan kolej. Dengan latihan dan disiplin yang tinggi, mereka mampu keluar sebagai tenaga profesional yang menghayati erti sebenar kemerdekaan.


Masyarakat juga harus digerakkan agar mencintai negara. Hal ini dapat dilakukan dengan memperluas penubuhan dan peranan Rukun Tetangga (RT), Jawatankuasa Kemajuan Kampung (JKK) dan lain-lain. Menerusi motivasi dan program-program latihan khusus, mereka mampu dilentur sebagai ahli masyarakat yang berdisiplin dan patriotik. Walaupun peranan mereka agak kecil, namun hares diingat daripada perasaan cinta kepada kampung dan penduduk sekitarlah berputiknya rasa cinta terhadap negara.

Akhir sekali, kempen-kempen dan aktiviti-aktiviti berkaitan dengan hari kemerdekaan perlu diperluas agar diterima oleh semua lapisan rakyat. Kempen-kempen dan aktiviti perlu diadakan sepanjang masa dan bukan hanya terhad pada Bulan Kemerdekaan sahaja. Hal ini kerana perasaan cinta kepada negara perlu dipupuk dan disemai dalam jangka masa panjang agar terus subur. Media massa seperti televisyen dan radio perlu kerap menyiarkan lagu-lagu patriotik. Aktiviti mempamerkan Jalur Gemilang di institusi pendidikan perlu diteruskan agar murid-murid mengenali dan mencintai bendera negara mereka. Program-program Larian Merdeka dan Perayaan Bulan Merdeka, misalnya holeh menarik minat masyarakat menghayati erti sebenar kemerdekaan. Kerjasama pihak swasta seperti Petronas yang mendermakan Jalur Gemilang dan Projek Lebuh Raya Utara Selatan (PLUS) yang meraikan anak-anak merdeka akan meningkatkan lagi rasa cinta rakyat kepada negara.

Kesimpulannya, rasa cinta rakyat kepada negara sukar dipupuk dengan hanya menyambut hari kemerdekaan sahaja. Hari kemerdekaan yang disambut setiap 31 Ogos itu seharusnya menjadi klimaks daripada rasa cinta yang telah dipupuk menerusi pelbagai cara sebelum ini. Usaha bersepadu dan berterusan perlu dilakukan oleh semua pihak agar semangat nasionalisme di kalangan rakyat terus bersinar.