Kata
orang ‘malang tidak berbau’. Oleh itu, kita perlu berhati-hati ketika
memandu. Menurut sumber Polis DiRaja Malaysia (PDRM), statistik tahun
2008 menunjukkan 373,047 kes kemalangan telah berlaku berbanding 363,319 kes
pada tahun 2007 dan 341,252 kes pada tahun 2006. Kebanyakan kemalangan yang
berlaku berpunca daripada kecuaian manusia itu sendiri.
Memang
tidak dapat dinafikan bahawa kebanyakan kemalangan yang berlaku ini berpunca
daripada kelalaian manusia. Antara bentuk kecuaian yang dilakukan mereka ialah
memandu laju atau berlumba di jalan raya. Pelbagai kemungkinan k boleh terjadi
apabila kenderaan dipecut sesuka hati tanpa menghiraukan had laju ditetapkan.
Slogan ‘Kelajuan Boleh Membunuh’ dan ‘Jalan Raya ialah Sungai Maut’ menjelaskan
kepada kita bahawa kemalangan atau kematian boleh berlaku pada bila-bila masa
saja seandainya kita cuai atau lalai di jalan raya.
Bentuk
kecuaian kedua yang dilakukan oleh pemandu ialah tidak memeriksa dahulu
kenderaan sebelum digunakan. Pemandu yang bersikap ‘lepas tangan’ begini sudah
akan menghadapi masalah apabila bahagian-bahagian tertentu kenderaan mereka
sperti brek, lampu brek, lampu isyarat, hon dan lain-lain tidak berfungsi.
Banyak kends yang jatuh ke gaung atau terbabas kerana kerosakan brek. Ada juga
kenderaan dilanggar dari belakang kerana lampu brek yang tidak menyala.
Kenderaan dicipta dan digunakan untuk kemudahan manusia. Oleh itu, malang
sekali apabila kita ditimpa kesusahan oleh kelalaian sendiri.
Di
samping itu, manusia juga dianggap cuai apabila memandu dalam keadaan mabuk,
khayal dan mengantuk. Banyak kemalangan ngeri berlaku pada waktu larut malam
awal pagi. Ini menunjukkan pemandu berada dalam situasi berkenaan ketika mem,,
Ujian-ujian polis terhadap pemandu dan mangsa kemalangan membuktikan mereka
memandu di bawah pengaruh alkohol. Penggunaan pil khayal dan ubat batuk juga
mempengaruhi cara pemanduan yang boleh menyebabkan kemalangan. Fenomena
pemanduan yang tidak berhemah ini akan menyusahkan semua pihak.
Selain
kecuaian pemandu, kemalangan juga berlaku disebabkan oleh keadaan raya yang
sempit, bengkang-bengkok, berlubang dan sunyi. Hal ini cukup ketara jalan raya
di kawasan pedalaman, seperti jalan raya dari Bentong ke Gua Musang. Keadaan
jalan sebegini akan memberi tekanan kepada pemandu. Bagi pemandu yang kurang
sabar, mereka akan memandu secara berbahaya. Misalnya, memotong di garisan
berkembar atau ketika di selekoh. Kemalangan boleh berlaku bila-bila masa
apatah lagi apabila binatang melintas di hadapan. Jelasnya keadaan jalan raya
juga boleh menyumbang ke arah kemalangan.
Tidak
seperti lebuh raya, kebanyakan jalan raya di negara kita tidak menyediakan
tempat rehat dan lampu jalan. Ketiadaan tempat rehat menjadikan pemandu terus
memandu meskipun mereka keletihan dan mengantuk. Manakala jalan raya yang gelap
pula boleh membawa risiko kemalangan yang tinggi. Rasa letih, mengantuk dan
suasana menjadikan pemandu hilang tumpuan di jalan raya. Kealpaan yang sedikit
menyebabkan jiwa melayang. Oleh itu, tempat rehat dan jalan yang disinari
cahaya lampu adalah amat perlu untuk mengurangkan kadar kemalangan di jalan
raya.
Kesimpulannya, pelbagai
faktor boleh dijadikan sebab berlakunya kemalangan di jalan raya. Namun, faktor
penting yang sukar dinafikan ialah manusia itu sendiri. Pelaksanaan Sistem
Kesalahan Jalan Raya (KEJARA) dan kempen-kempen keselamatan jalan raya di media
massa boleh menyedarkan pemandu yang malang itu tidak berbau.