A- Langkah
Teras perpaduan
- Menerima keunikan kaum-kaum lain agar dapat hidup bersama.
- Semangat nasionalisme dan cintakan negara yang diterapkan melalui Perlembagaan Persekutuan dan Rukun Negara.
Nilai-nilai murni
- Sederhana dalam semua aspek iaitu pertuturan, perbelanjaan, berpakaian, bekerja.
- Tidak sombong, tidak bongkak, tidak ego dansedia mendengar- menjadi amalan rakyat.
- Tertib tingkah laku dan sopan santun ketika berinteraksi.
- Menghormati semua kaum, agama dan budaya.
Nilai-nilai aspirasi
- Budaya cemerlang dalam semua aspek yang dilakukan.
- Membawa Malaysia ke tahap yang cemerlang dan budaya saing.
- Menepati waktu dan kecekapan melaksanakan semua tugas dalam waktu yang ditetapkan.
- Memiliki ilmu pengetahuan dan kesediaan menimba ilmu sepanjang hayat- minda terbuka
-
Dalam
menjalankan tugas supaya dihormati.
- Menerima kritikan dan teguran.
- Tidak mudah mengaku kalah, yakin diri, semangat juang yang kental, dedikasi.
- Kepada raja dan negara mengikut rukun negara.
- Membuat keputusan yang tepat.
- Membezakan baik dan buruk.
- Tidak pentingkan diri sendiri.
- Berani berubah untuk kebaikan dan menjadi perintis dalam setiap bidang yang diterokai.
B- Kekangan
Tahap kefahaman yang rendah
- Berkaitan cara hidup kaum-kaum lain.
- Menyebabkan tiada rasa hormat dan menghargai antara kaum.
- Sikap sesetengah pihak yang mengambil kesempatan.
- Wujud perasaan curiga, prasangka, iri hati antara kaum.
Sistem persekolahan pelbagai aliran
- Sejak zaman penjajahan sistem persekolahan diasingkan mengikut kaum dan menggunakan bahasa ibunda masing-masing.
- Menebalkan semangat perkauman.
- Kurang peluang berinteraksi dengan kaum-kaum lain.
Petempatan berkelompok mengikut kaum
- Bandar besar dihuni kaum Cina dan luar bandar Melayu.
- Tidak bercampur dan menjarakkan lagi hubungan antara kaum.
Ekonomi berasaskan pengenalan kaum
- Jurang ekonomi yang ketara menghalang perpaduan.
- Agihan kekayaan tidak seimbang.
- Tidak puashati.