Menyediakan contoh karangan Bahasa melayu, Pengajian Am, dan Sejarah yang merangkumi pelbagai topik bagi pelajar STPM, disertakan juga contoh karangan SPM, PT3 dan juga UPSR.

Karangan langkah dan kekangan konsep 1 Malaysia

A- Langkah

Teras perpaduan
Prinsip penerimaan
  • Menerima keunikan kaum-kaum lain agar dapat hidup bersama.
Prinsip kenegaraan
  • Semangat nasionalisme dan cintakan negara yang diterapkan melalui Perlembagaan Persekutuan dan Rukun Negara.
Prinsip keadilan sosial
  • Semua rakyat akan terbela tanpa meminggirkan mana-mana pihak.
Nilai-nilai murni
Kesederhanaan
  • Sederhana dalam semua aspek iaitu pertuturan, perbelanjaan, berpakaian, bekerja.
Rendah hati
  • Tidak sombong, tidak bongkak, tidak ego dansedia mendengar- menjadi amalan rakyat.
Berbudi bahasa
  • Tertib tingkah laku dan sopan santun ketika berinteraksi.
Hormat menghormati
  • Menghormati semua kaum, agama dan budaya.

Nilai-nilai aspirasi
Budaya berprestasi tinggi
  • Budaya cemerlang dalam semua aspek yang dilakukan.
  • Membawa Malaysia ke tahap yang cemerlang dan budaya saing.
Budaya ketepatan
  • Menepati waktu dan kecekapan melaksanakan semua tugas dalam waktu yang ditetapkan.
Budaya ilmu
  • Memiliki ilmu pengetahuan dan kesediaan menimba ilmu sepanjang hayat- minda terbuka
Integriti
  • Dalam menjalankan tugas supaya dihormati.
     
  • Menerima kritikan dan teguran.


Ketabahan
  • Tidak mudah mengaku kalah, yakin diri, semangat juang yang kental, dedikasi.
Kesetiaan
  • Kepada raja dan negara mengikut rukun negara.
Kebijaksanaan
  • Membuat keputusan yang tepat.
  • Membezakan baik dan buruk.
  • Tidak pentingkan diri sendiri.
Inovasi
  • Berani berubah untuk kebaikan dan menjadi perintis dalam setiap bidang yang diterokai.
Bersama-sama tanpa mengira kaum membangunkan negara.

B- Kekangan

Tahap kefahaman yang rendah
  •   Berkaitan  cara hidup kaum-kaum lain.
  •   Menyebabkan tiada rasa hormat dan menghargai antara kaum.
  •   Sikap sesetengah pihak yang mengambil kesempatan.
  •   Wujud perasaan curiga, prasangka, iri hati antara kaum.
Sistem persekolahan pelbagai aliran
  •   Sejak zaman penjajahan sistem persekolahan diasingkan mengikut kaum                     dan menggunakan bahasa ibunda masing-masing.
  •   Menebalkan semangat perkauman.
  •   Kurang peluang berinteraksi dengan kaum-kaum lain.
Petempatan berkelompok mengikut kaum
  •   Bandar besar dihuni kaum Cina dan luar bandar Melayu.
  •   Tidak bercampur dan menjarakkan lagi hubungan antara kaum. 
Ekonomi berasaskan pengenalan kaum
  •   Jurang ekonomi yang ketara menghalang perpaduan.
  •   Agihan kekayaan tidak seimbang.
  •   Tidak puashati.