Contoh Karangan Tadbir Urus Perkhidmatan Awam
Kecemerlangan tadbir urus dalam perkhidmatan awam menuntut ciri-ciri
kepimpinan yang berkualiti. Tadbir urus yang baik dalam sesebuah
perkhidmatan awam akan dapat menangani pelbagai cabaran yang dihadapi.
Ciri-ciri kepimpinan berkualiti adalah
Keadilan dalam pentadbiran
- Seseorang pemimpin dalam sesebuah perkhidmatan awam atau organisasi perlu bersikap adil terhadap pekerjanya dalam pengurusan kerja.
- Tidak berat sebelah atau pilih kasih terhadap pekerja.
- Penurunan kuasa juga tidak seharusnya berlaku dalam pentadbiran.
Mempunyai iltizam yang kuat
- Kepimpinan yang lemah iltizamnya dan berwawasan akan menyebabkan integriti sesebuah organisasi di bawah kepimpinannya akan merosot.
- Hal ini boleh berlaku kerana pemimpin yang lemah iltizamnya tidak sanggup melarang pekerja bawahannya dari amalan rasuah.
- Hal ini kerana mereka takut kehinlangan pengaruh.
Bersikap tegas dalam pentadbiran
- Pemimpin perlu tegas dengan mengambil tindakan undang-undang terhadap mana-mana pegawainya yang terlibat dengan rasuah, salahguna kuasa, masalah disiplin, mensabotaj organisasi, dan sebagainya.
- Pengurusan sebegini amat perlu bagi memastikan ahli-ahli dalam agensi mempunyai etika yang tinggi dan berdisiplin.
- Hal ini juga dapat mendapat kepercayaan orang ramai dalam sesebuah sektor awam.
Mempunyai kemahiran berkomunikasi yang baik
- Komunikasi yang baik penting untuk memastikan pelaksanaan tugasan yang tepat dan efisien.
- Pemimpin yang berkualiti harus mampu memberikan penjelasan terhadap apa-apa jua tindakan dalam pelaksanaan tugasan.
- Pekerja mudah memahami arahan dan dapat menjalankan tugas secara telus.
- Ketelusan boleh dilihat melalui proses kerja yang jelas dan mudah difahami.
Peka terhadap perubahan
- Seseorang pemimpin yang mempuyai ciri kepimpinan berkualiti perlu sentiasa bersedia untuk berubah.
- Sanggup menjalani perubahan dari segi pengurusan supaya meningkatkan kecekapan dan keberkesanan tadbir urus.
- Hal ini demikian akan dapat melahirkan sebuah organisasi yang lebih berdaya saing dan dinamik.
Mempunyai pemikiran yang kreatif dan inovatif
- Dapat mewujudkan struktur organisasi yang baru dengan persekitaran kerja yang selesa atas kerjasama dengan ahli-ahlinya.
- Menggantikan sistem, prosedur dan garis panduan yang lemah.
- Mampu menjadikan perkhidmatan mempunyai daya saing yang setanding dengan sektor swasta.
- Kesimpulannya, sistem perkhidmatan awam perlu inovatif, kreatif dan cekap bagi menjadikan perkhidmatan awam mempunyai daya saing yang setanding dengan negara-negara maju yang lain.