Peribahasa ada mengatakan ‘tak kenal maka tak cinta’, sifat ini ialah tabii manusia yang sememangnya tidak boleh disangkal lagi. Nilai estetika yang terdapat pada batik sering kali di pandang sepi oleh segelintir masyarakat kita. Namun atas dorongan dan pelbagai strategi, kini batik mampu menandingi jenama terkenal di Negara kita. Jika kita menyingkap sejarah seni batik, kita dapat mengetahui batik merupakan satu daripada akar budaya yang menjadi identiti bangsa Malaysia sejak berkurun lamanya. Kaedah pembuatan batik secara tradisional ditemui sejak abad ke 15. Pada masa dahulu, masyarakat Melayu menggunakan alat pengecop tetapi kini kain batik telah diusahakan dengan menggunakan alat-alat moden.Batik sebenarnya berasal daripada perkataan Jawa iaitu ‘Tik’ yang bermaksud menitik atau menulis titik-titik. Di samping itu batik juga membawa maksud melukis, menulis, dan juga mewarna. Industri batik di Malaysia dirintis pada tetapi dibangunkan semula selepas tahun 2003 atas usaha Datin Seri Endon Mahmood. Pelbagai langkah proakatif perlulah diambil demi memastikan seni batik di negara dapat dimartabatkan dan mencapai zaman kegemilangannya kembali.
Sebenarnya
dalam menyingkap usaha yang dapat diambil untuk mengembalikan keagungan batik,
kerajaan telah memainkan peranan yang cukup penting untuk memartabatkan batik
di negara kita dan juga di seluruh dunia. Pada tahun 2003 kerajaan telah
membelanjakan berjuta-juta ringgit untuk mempromosikan industri ini. Kerajaan
juga telah menguatkuasakan peraturan baru dalam kalangan penjawat awam iaitu
mereka diwajibkan untuk memakai pakaian batik pada setiap hari Khamis dan juga
di majlis-majlis rasmi. Hal ini secara tidak langsung dapat melonjakkan lagi
industri batik di negara kita. Di samping itu, Perbadanan Kemajuan Kraf Tangan
dan Perbadanan Pembangunan Luar Malaysia turut membantu untuk merealisasikan
hasrat kerajaan. Perbadanan kemajuan Kraf Tangan telah berfungsi untuk
membangun dan mempromosikan pengusaha dan industri kraf negara seperti industri
batik. Pelbagai agenda dan program yang tersusun dan sempurna telah diadakan
oleh perbadanan-perbadanan ini. Kraftangan Malaysia juga telah mengambil
beberapa pendekatan dengan menyertai pameran perdagangan utama di beberapa
negara seperti di United Kingdom, Hong Kong dan juga di Singapura. Kerajaan
juga telah memperkenalkan Skim Intensif Galakan Dagangan yang bertujuan untuk
membantu usahawan kraf menerokai pasaran baru di Timur Tengah seperti di United
Arab Emirates (UAE). Sememangnya kerajaan telah melakukan pelbagai strategi dan
usaha untuk memartabatkan kembali industri batik bukan sahaja di negara kita
bahkan di persada dunia.
Seterusnya,
untuk memartabatkan batik, kita juga perlu menggiatkan usaha penyelidikan dan
pembangunan (R&D) secara agresif. Agensi-agensi kerajaan seperti institut
pengajian tinggi awam (IPTA) dan juga institut pengajian tinggi swasta (IPTS)
perlulah bijak dalam memainkan peranan untuk menaiktarafkan batik Malaysia.
Pepatah ada mengatakan ‘ kalau tak dipecahkan ruyung, di manakan dapat sagunya”
membenarkan lagi bahawa institut-institut pengajian tinggi perlulah berusaha
melatih tenaga mahir dalam industri pembuatan batik agar kita dapat
menghasilkan pelbagai corak batik yang terkini di samping mendapatkan pasaran
yang luas melalui tenaga yang mahir. Sebagai contoh, kewujudan Institut Kraf
Negara telah dapat melatih pengusaha-pengusaha batik yang baru dan juga yang
ingin menambah ilmu. Hal ini secara tidak langsung menjadikan Institut Kraf
Negara sebagai pusat kecemerlangan pendidikan kraf yang dapat melahirkan tenaga
mahir yang berteknologi tinggi. Di samping itu, IPTA dan juga IPTS perlulah
menawarkan atau membuka jurusan kesenian batik dan warisan kebudayaan sebagai
salah satu subjek yang boleh diambil oleh para pencinta seni warisan demi
menaiktarafkan lagi industri batik dan kraf tangan di Negara kita. Universiti
Teknologi Mara (UiTM) merupakan salah sebuah universiti yang menawarkan jurusan
ini. Maka benarlah bahawa melalui peningkatan usaha penyelidikan dan
pembangunan kita dapat memartabatkan lagi batik Malaysia.
Di
samping itu, program promosi dan pemasaran batik secara agresif dapat membantu
menaiktarafkan batik kita secara meluas. Kerajaan turut mengambil langkah
responsif dan drastik dalam mempromosikan batik ke seantero dunia. Pepatah ada
mengatakan ‘ hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih’, setiap usaha yang
dilakukan dengan bersungguh-sungguh pasti membuahkan hasil yang cukup lumayan.
Perbadanan Kraf Tangan Malaysia telah mengadakan promosi secara berterusan di
dalam dan di luar Negara. Baru-baru ini, batik Malaysia mula menerjah ke
seantero dunia apabila kerajaan berjaya mendapatkan tempat untuk membuat
pameran di pusat membeli- belah terkemuka dunia iaitu di Harrods,London.
Promosi kraf Malaysia di Harrods telah membuka mata banyak pihak bahawa batik
Malaysia sememangnya mempunyai nilai estetika yang cukup tinggi dan juga
kelihatan mewah apabila digayakan di pentas peragaan. Selain itu, di bawah
usaha Kementerian Perpaduan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan Negara, banyak
aktiviti promosi telah diaturkan seperti Program Promosi Antarabangsa bersama
Kraftangan Malaysia Tahun 2009, Hari Kraf Kebangsaan 2009 dan lain-lain.
Promosi dan jualan turut diadakan di pusat beli- belah, hotel, lapangan terbang,
dan tempat-tempat lain. Pada tahun 2003, hasil jualan batik ialah RM33 juta dan
jumlah itu meningkat kepada RM39.7 juta pada tahun 2004 berkat usaha dan
dorongan Allahyarham Datin Seri Endon Mahmood. Promosi dan pemasaran yang
agresif sememangnya dapat menaiktarafkan batik Malaysia di seantero dunia.
Selain
usaha-usaha di atas, pengusaha batik perlulah memainkan peranan yang penting.
Mereka perlulah berani melaburkan duit untuk dijadikan modal bagi perniagaan
mereka. Di samping giat menjalankan perniagaan, para pengusaha batik perlulah
rajin dalam menimba ilmu pengetahuan bak kata pujangga berkayuh sambil
bertimba. Kini pelbagai jurusan dan kursus telah ditawarkan oleh pihak tertentu
dan para pengusaha batik perlulah memanfaatkan peluang keemasan ini dengan
sebaik yang mungkin. Pengusaha batik juga perlulah mewujudkan kesepakatan dan
kerjasama dengan agensi kerajaan bak kata pepatah bersatu kita teguh, bercerai
kita roboh. Kesepakatan dan kerjasama yang baik dapat menghasilkan idea dan
produk yang berkualiti dan bervariasi yang dapat memenuhi dasar kerajaan dan
aspirasi rakyat. Misalnya, pengusaha-pengusaha batik boleh mewujudkan institut
latihan batik dan juga syarikat pemasaran bersepadu bagi melatih tenaga-tenaga
mahir. Hal ini secara tidak langsung dapat memartabatkan lagi batik kita
melalui persaingan yang sihat antara pengusaha-pengusaha batik di negara kita.
Kesimpulannya,
seni batik yang menjadi identiti bangsa dan warisan tradisi perlulah
dipertimbangkan agar tak lekang dek panas, tak lapuk dek hujan. Mutiara
berharga ini perlulah kita jaga agar kesenian dan keindahannya berkekalan
hingga ke generasi seterusnya. Sudah sampai masanya industri batik tempatan
yang diusahakan secara turun-temurun diberi nafas baru menjadi industri berdaya
saing. Hal ini kerana,generasi muda akan datang dapat menghayati dan berbangga
akan budaya tempatan yang dapat menampilkan kebudayaan bangsa. Semoga warisan
khazanah bangsa terpelihara agar keindahan yang terpancar melaluinya tidak
terus dilupakan oleh generasi yang akan datang dan disegani di peringkat
antarabangsa. Jadi, semua pihak semestinya perlu bergabung tenaga dalam
memartabatkan batik Malaysia ke seluruh pelosok dunia.